Hoe bereken je de ROI van een Google Adwords Campagne

Laatst had ik een gesprek bij een zaak in limburg waar mij enkele vragen over Google Adwords werden gesteld.
Tijdens dit gesprek werd onder andere mijn mening gevraagd over Google Adwords en hoe ik het beste de keywoorden kon bepalen voor een bedrijf om zo goed mogelijk met Adwords te scoren.

Hoe bereken je de ROI van een Google Adwords Campagne

hoe bereken je de ROI - Return of investment van Google Adwords Campagnes
hoe bereken je de ROI – Return of investment van Google Adwords Campagnes

De eerste vraag uit dat gesprek die ik graag wil behandelen vandaag is het bepalen van de ROI ofwel de Return of Investement.
De ROI word aangeduid in een percentage.

ROI = (inkomsten – kosten)/kosten * 1000

Heb je nu bijvoorbeeld €400 euro in een maand uitgegeven aan Google Adwords en heeft dit je €1000 opgeleverd dan ziet de ROI berekening er als volgt uit.

ROI = (1000 – 400)/1000 * 100

ROI = 0,6 * 100% = 60%

Bij het berekenen van de ROI is het belangrijk om alle kosten die te maken hebben met het product dat je wilt meten mee te nemen in de berekening.
Als je dit niet doet kan dit een grote invloed hebben op de uitkomst van de Return of Investment.

Bij de kosten van een adwords campagne horen dus ook de kosten van de tijd die je ermee bezig bent om op te zetten.
Dit is naar mijn mening een van de kosten die het meest vergeten wordt en waardoor een google adwords advertentie ook vaak niet zo uitpakt als men zich van tevoren had voorgesteld.

Wanneer is een ROI hoog genoeg voor een bedrijf? 

Dit is een van de andere vragen die in dit gesprek naar voren kwam.
Wanneer is een ROI waarde hoog genoeg voor een bedrijf.
Dat vond ik toch wel een rare vraag. Dit is namelijk afhankelijk van de definities en doelen die je stelt in je marketingsplan.

Heb jij als doel dat je 10% ROI als doel hebt dan is 10% voldoende om het als een geslaagde campagne te zien.

Wat mij hierin opvalt is dat men heel graag met getallen gooit en ROI wil berekenen terwijl men helemaal niet heeft vastgelegd wat de doelen zijn en hoe men deze wil bereiken en wat men hieraan wil uitgeven.

SOSTAC marketing plan over het hoofd gezien?

Bepaal voordat je wilt gaan meten eerst een goed marketing plan.
Denk na over:

Situation:
Waar staat het bedrijf nu
Wat is de concurrentie
Welke marketing middelen worden er reeds gebruikt etc.

Objective:
waar wil je naartoe.
Dit is waar je de doelen definieert die je wilt bereiken met je marketing strategie

Strategy:
Hoe wil je daar komen

Tactics:
welke middelen ga je daarvoor inzetten
Ga je een PPC Adwords campagne gebruiken of ga je via Social Media je slag slaan ?

Actions:
Welke acties moet je doen?
Wie moet wat doen

Control:
Hoe ga je het allemaal meten.
Zorg dat je de doelen SMART hebt gedefinieerd zodat ze ook meetbaar zijn in deze fase.

Meer informatie over het SOSTAC marketing model

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *