Hoe schrijf je Product reviews

Vandaag is de laatste dag  dat we het hebben over het schrijven van artikelen. Maar ik heb het beste bewaard voor de laatste les,  omdat je nu gaat leren hoe je product reviews schrijft.

Waarom zijn dit soort artikelen zo spannend?  Heel simpel: Omdat kopers dit soort artikelen lezen.
Door dit soort artikelen en andere op feiten gebaseerde artikelen help je de lezers en voeg je aanbevelingen toe aan je artikelen.
Met hard-sell promotion, vertel je de lezer direct wat hij moet kopen. Maar als het gaat over een product review of een product vergelijking schrijf je een artikel uitgaande van het feit dat de lezer op het punt staat om een aankoop te doen…Het enige wat ze eerst nog moeten lezen is een onpartijdige review.

Feit is dat mensen die product reviews lezen en vergelijken een zeer specifieke doelgroep vertegenwoordigen.  Omdat ze al halverwege het proces tot aankoop zijn zal jou artikel de doorslag tot aankoop kunnen maken.

TIP: Als je een blog hebt , plaats de product reviews en product vergelijkingen dan online in plaats van dat je ze alleen maar verstuurd via je nieuwsbrief. Mensen die op zoek zijn naar informatie over een specifiek onderwerp zullen dan op jou blog terecht komen en door middel van je affiliate link ontvang jij commissie als ze tot aankoop overgaan.

Maar let op: ook al zijn de lezers bijna zover om een aankoop te doen wil dat niet automatisch zeggen dat je het product moet aanprijzen.  Als het product niet goed is , vertel dit dan aan je lezers. Als je het product niet adviseert maak dan ook duidelijk waarom je het niet adviseert. Door dit te doen zul je het snelst een goede  vertrouwens relatie opbouwen met je lezers.

TIP: sommige affiliates schrijven simpelweg geen reviews over producten die ze niet aanbevelen Echter is het in het belang van het opbouwen van een vertrouwensrelatie met je lezers  goed om ook negatieve reviews te delen met je lezers ook al verdien je hier zelf geen commissie op.

Zoals hieronder weergegeven ziet een typische product review uit:

  1. Introduceer het product.
    Geef een samenvatting van je review en geef je oordeel (aanbevelen of niet).  Maar zorg ervoor dat je nieuwsgierigheid opwekt door te zeggen dat men dit product niet moet kopen voordat ze je hele review hebben gelezen.
    Bijvoorbeeld:  “Terwijl ik dit product aanbeveel is er 1 groep mensen die dit product zeker NIET moeten kopen – Lees snel verder om erachter te komen of ook jij binnen deze groep valt…”
  2. Geef een overzicht van de redenen waarom iemand dit product zou moeten aanschaffen.
    Bijvoorbeeld: Als je een review schrijft over een laptop dan zou je bijvoorbeeld  volgende kunnen opnoemen.  “Deze laptop beschikt over een full-size keyboard, dus je type-snelheid wordt niet negatief beïnvloed.”
  3. Geef een overzicht van de slechte eigenschappen van het product.
    Wees ook hier weer eerlijk. Bijna ieder product heeft wel slechte eigenschappen in jouw ogen en jouw taak is het om deze negatieve eigenschappen te delen met je lezers.
    Bijvoorbeeld:  “Het nadeel van deze laptop is zijn gewicht. Als je hem de hele dag met je mee moet dragen is het misschien beter om naar een lichter model te zoeken..”

TIP: Wees eerlijk!!  Jou eerlijkheid, zoals het geven van je mening over de negatieve kanten van het product zal je helpen om de verkoop te stimuleren.  Wanneer de lezers zien dat je openlijk de negatieve kanten van een product opnoemt zal dit ervoor zorgen dat de lezers je als een eerlijk iemand gaan zien , waardoor de vertrouwensrelatie tussen jou en je lezers weer wordt verstevigd, en dit heeft weer tot gevolgd dat mensen eerder iets van jou zullen kopen..

  1. Conclusie:  tenslotte sluit je de review af met een korte samenvatting van je review en dan herhaal je nogmaals je oordeel (b.v, of je het wel of niet aanraadt). Als je het product aanbeveelt dan is het zaak om een call to action op te nemen waarin je de lezers aangeeft dat ze het product moeten kopen via de door jouw opgegeven link.Mocht je het product nu niet aanbevelen, dan kun je een alternatief product aanbevelen. Om even verder te borduren op het voorbeeld met de laptop:
    Ook al beveel je de laptop over het algemeen wel aan , zijn er toch nog mensen die niet graag een zware laptop met zich mee zeulen. Dus kun je het volgende zeggen:”Als het gewicht je niks uitmaakt dan is dit de perfecte laptop voor jou omdat zijn snelheid ongeevenaard is. Maar ben je op zoek naar een lichtere variant dan zou ik zeker  [alternatieve product naam]  aanbevelen” “